Az egyszeri lány áll a Sztüx partján. Várja a révészt, Kharónt, hogy átvigye a túlpartra. Pénze nincs, de hozott egy Birkint.
A révész ránéz, és nem hisz a szemének. Sok szemetet látott már, de alulmúlhatatlanságban ez a csúcs. Ennél még az is elfogadhatóbb volt, aki ígérgetett, vagy aki a lelkét ajánlotta cserébe. Az is szánalmas volt, de emberi.
De ez? Köp egyet, elfordul, és a kővé meredt nőnek a fogai közt sziszegve csak odaveti:
– Ha kiskegyed, azt hiszi, hogy itt is működik a szemfényvesztés, akkor vigye át magát az ördög.
🎧 Ha inkább meghallgatnád ezt a cikket, görgess a végére az audioverzióért!👇
Sosem elég: miért érzem üresnek az életem?
Persze, a Birkin táska csak keveseknek „adatik meg”. Főleg az a verzió, amivel már nem „égsz”. Az nagyjából egy full extrás hetedik kerületi lakás ára.
De mi a mi Birkinünk? Nem kell százmilliós táska ahhoz, hogy ugyanazt játsszuk. Valakinek a táska helyett az új iPhone a kapaszkodó.
A díszlet változik, az árlista is– de a logika ugyanaz. Kívülről akarjuk betömni, amit belül nem merünk megnézni.
Minél nagyobb belül az üresség, annál csillogóbb a nihil, ami eltakarja.
Sosem elég a sok tárgy, sosem elég a lájk
Nem arról szól, hogy kinek van Birkin-táskája. A legtöbb ember soha nem fog ilyet látni a saját kezében. De ugyanaz a mechanizmus dolgozik bennünk mindennap:
Van, akinek a közösségi média a Birkinje: a lájkok, a követők, a megjátszott tökéletes élet.
- ha a szomszéd vett egy új autót, akkor nekem is kell egy még nagyobb;
- ha valaki menő étteremből posztol, én sem tehetem ki a csirkepörköltet, nekem is kell valami látványos;
- ha más hetente rendel új ruhát, én sem elégedhetek meg a tavalyi kabáttal.
A legdrágább pótlék mögött van a legnagyobb éhség. Minél nagyobb a rakássz@r, annál drágább a díszdoboz, amibe beleteszük.
Az életéhség: Hamvas Béla és a sosem elég gyökere
„Az ember éhséggel születik.”
Nem arról van szó, hogy egy újszülött csak a tej után sír. Hanem arról, hogy már az első pillanattól kezdve vágyik valamire, ami több, mint biológiai túlélés. A baba nemcsak az ételtől nyugszik meg, hanem az öleléstől, a tekintettől, attól, hogy valaki jelen van mellette.
Ez az éhség később sem múlik el – csak átalakul. Gyerekként figyelmet akarunk. Hogy anya észrevegyen, hogy apa büszke legyen. Fiatal felnőttként szeretetre vágyunk: hogy tartozzunk valakihez, hogy fontosak legyünk valakinek. Később az értékesség lesz a központi éhség: hogy a munkánknak legyen súlya, hogy a világban nyomot hagyjunk, hogy számítson, amit teszünk.
Ez az alapállapot. Mindig van valami hiány, mindig van egy „még ezt”. Ez a motor, ami mozgásban tart. Ezért hajtjuk túl magunkat, ezért dolgozunk, ezért akarunk több pénzt, jobb tárgyakat, nagyobb elismerést. Mert azt hisszük: ha megszerezzük, jóllakunk. Végre.
Csakhogy ez nem igaz.
A kenyér valóban csillapítja az éhséget. De a szeretetéhséget nem csillapítja egy luxusautó. Az értékesség hiányát nem tölti be egy új iPhone. A figyelem utáni vágyat nem oldja meg a tízezer like.
A boldogság futópadja: miért nem elég sosem, amit megszerzel?
Ezért ez az éhség mindig újra és újra visszatér. Pont úgy, mint a fizikai éhség: eszel, és pár óra múlva újra korog a gyomrod. Csak itt a helyzet még kegyetlenebb, mert a pótlás soha nem működik igazán. Ez az, amitől létrejön az életéhség csapdája: mindig többet akarsz, de soha nem tudsz jóllakni, csak elnyomni a hiányt.
Az éhséget nemcsak étellel próbáljuk csillapítani. Hanem mindennel, ami kéznél van. Dolgozunk, hogy több pénzünk legyen. Vásárolunk, hogy szebb tárgyaink legyenek. Hajszoljuk a sikert, hogy tapsot kapjunk. Felépítünk egy státuszt, hogy látszódjunk. És amikor mindez megvan, egy pillanatra talán megkönnyebbülünk. Mint amikor a szomjas ember beáll a zuhany alá: vizes lesz ugyan, de szomjas marad.
A pénz, a tárgyak, a sikerek – mind ilyen zuhanyok. Kívülről érintenek, de belül nem oltják a hiányt. Kaphatsz új autót, vehetsz luxusórát, szerezhetsz előléptetést, gyűjthetsz követőket – és közben mégis ugyanaz feszít belül: „miért nem érzem magam jobban?”
A neurobiológia szerint a dopaminrendszerünk nem a beteljesülést, hanem a vágyat erősíti. Ezért érzed mindig azt, hogy „még, még, még” – de amikor megszerzed, az élvezet rövid ideig tart, aztán újra az üresség marad.
Ezért hajszolunk egyre többet. Egy újabb telefon. Egy nagyobb lakás. Egy még drágább utazás. Mert azt hisszük, a következő majd jóllakat. De a következő sem fog.
Pszeudoegzisztencia: amikor minden szerep, de sosem elég
A pszichológia ezt hívja hedonic treadmillnek – a boldogságfutópadnak. Megszerzed, amire vágysz, és egy pillanatra tényleg jobb, de hamar visszacsúszol az alapállapotba, és kell valami új, hogy ugyanazt érezd.
Hamvas szerint ez hitvány élet: az ember nem önmagát éli, hanem egy kirakatot tart fenn. A külső csillogásnak egyetlen funkciója van: hogy senki ne vegye észre, odabent kong az üresség.
Ez a lét legkegyetlenebb illúziója: kívülről minden rendben van. Szép ruhák, jó állás, fényes tárgyak, mosoly a képeken. Belül viszont nincs tartalom. Nincs béke. Nincs olyan pillanat, amikor csendben leülhetnél, és azt mondhatnád: „Igen, ez én vagyok. Szerethető.”
A pszeudoegzisztencia a pótcselekvések színháza. Szerepeket játszunk – sikeres, boldog, magabiztos emberekét – miközben a lelkünkben ott a gyermeki éhség: „látsz engem? elég vagyok neked? vajon elég jó vagyok?”
És ez a színház nem olcsó. Egy életen át kell díszletet építeni, kellékeket vásárolni, maszkokat cserélni. Csakhogy a díszlet mögött nincs előadás. Csak sötét színpad és üres sorok.
Az éhség nem múlik, csak nő. Olyan, mint amikor sós vízzel próbálod oltani a szomjadat: minél többet iszol belőle, annál szomjasabb leszel.
Több tárgy, több pénz, több like – de a belső űr ugyanott marad. Az új autó pár hétig dobja az adrenalint, aztán megszokod. Az új kapcsolat elején úgy érzed, most végre teljes leszel, aztán a hiány visszaszivárog. A tízezredik lájk is ugyanúgy elpárolog, mint az első – és te ugyanúgy újra figyelmet akarsz.
Ez a pótlás igazi átverése: nem csillapítja az éhséget, hanem konzerválja. Egyre mélyebbre fúródik beléd az érzés, hogy „nem vagyok elég” – és minél több díszlettel próbálod letakarni, annál inkább megmarad.
Ezért van az, hogy akik kívülről a legsikeresebbnek, legboldogabbnak, legcsillogóbbnak látszanak, gyakran belül a legüresebbek. Minél hangosabb a taps, annál nagyobb a csend, amikor hazamennek.
Kijózanodás: „a sosem elégből” a szabadság felé
A beteljesülés akkor kezdődik, amikor rájössz: nem kívül kell keresni. Nem egy újabb tárgyban, nem a következő előléptetésben, nem egy drágább autóban, és nem abban, hogy hány ember tapsol neked.
Hanem abban a csendben, amikor először mersz belenézni a saját hiányodba. Amikor nem próbálod elkenni, nem akarod eltakarni, nem öltözteted drága köntösbe. Csak kimondod: „igen, valami nincs rendben belül.”
És itt történik a fordulat. Mert a belső éhséget nem lehet státusszal, kütyüvel, vagyontárgyakkal jóllakatni. Csak két dolog tudja csillapítani:
- a valódi kapcsolódás – amikor valaki lát téged, nem a díszleteidet, hanem az embert mögöttük; Brené Brown kutatásai szerint a valódi kapcsolódás alapja nem a tökéletesség, hanem a sebezhetőség. Akkor látnak téged igazán, amikor le mered venni a maszkot.
- és az önazonosság – amikor végre te is meglátod magad ugyanígy. Nem hibátlannak, nem tökéletesnek, hanem igazinak.
A Birkin a révész előtt: mit viszel át, amikor már semmi nem elég?
Ez a kijózanodás nem eufória, nem diadalmenet. Nem az a pillanat, amikor berobban a boldogság. Hanem amikor először nem menekülsz többé. És pont ebben a csendben kezd el születni valami, amit addig hiába hajszoltál: a szabadság.
Viktor Frankl, aki a koncentrációs táborban is túlélte a legembertelenebb körülményeket, arra jött rá, hogy az embert nem a körülményei tartják életben, hanem az, hogy talál-e értelmet benne.
Lehet szépíteni, de a vége mindig ez:
A Birkin-táska nem rejti el a sz@rt, csak csicsás csomagolást ad neki.
- Hiába viszed magaddal a Patek Philippe-et, Louis Vuittont, vagy a Pradát – a révésznek mindegy. Nem fog rád másképp nézni.
- Sőt, még legyint is: „Tényleg ezt akartad magaddal hozni? Kend a hajadra, barátom.”
- A Kharón-t nem lehet lefizetni státusszal, pótlékokkal. Egy obulust kér, és visz. A többi csak sallang, amit te cipelsz fölöslegesen.
Hova visz?
A túlpartra. Az ismeretlenbe. Ahol már nem számít semmi abból, amivel addig takargattad magad.
- Nem viszed át a lájkjaid számát.
- Nem viszed át a névjegykártyádat.
- És nem viszed át a Birkint.

Szégyen – a mozi, amit magunknak vetítünk
A szégyen nem az igazság, csak egy film, amit magadnak vetítesz. És miközben azt hiszed, hogy mindenki téged néz, valójában mindenki a saját mozijában ül.

Tinder – a használd és dobd el szerelem plázája
A Tinder nem a szerelemről szól, hanem az illúzióról, hogy bárki bármikor lecserélhető. Egy körhinta, ahol ma te húzol balra, holnap téged húznak balra. Illúziók plázája, ahol az emberi kapcsolatokból árucikk lesz, a vágyból algoritmus, és a végén te is a kukában végzed – összegyűrve, mint egy fotó.

Miért érzem üresnek az életem? – A Birkin és a sosem elég csapdája
Sosem elég. Akár Birkint cipelsz, akár lájkokat, akár új iPhone-t: belül ugyanúgy kong az üresség. A Birkin nem rejti el a sz@rt – csak egy csicsás díszdobozt ad neki.

Tökéletesség vagy boldogság? A maximalizmus csapdája
A maximalizmus a legnagyobb hazugság, amit az életeddel kapcsolatban valaha elhittél, azaz ha elég keményen hajtasz, egyszer majd elég jó leszel. Pedig éppen ez az, ami megakadályoz. Te vagy az a könyörtelen bíró, aki minden nap halálra ítéli a saját boldogságát. Egy lassú, kegyetlen, soha véget nem érő önsorsrontó merényletben.

Gyász, búcsú, hála – és már soha el nem múló szeretet
Van, amikor a gyász nem ordít, csak halkan ül mellettünk – és mi mégis tudjuk, hogy mindent megváltoztatott. Akiket szerettünk, soha nem mennek el igazán. De mit kezdünk azzal a tátongó űrrel, ami utánuk marad?

Amikor már „úgyis mindegy”… a megbékélés csendje – búcsú önvádtól, haragtól, félelemtől
Egy írás a megbékélésről, azoknak, akik már nem újrakezdeni akarnak, hanem elengedni – és végre elfogadni azt, ami volt. Legfőkképpen önmagukat. Úgy, ahogy vannak. Ahogyan az évek és a bejárt út formálta őket. Ráncosan, fáradtan, öregen. Egy olyan élet vége felé, ahol minden ráncért meg kellett dolgozni, és egyetlen ősz hajszálat sem adtak ingyen.